Πρόσκληση σε πολιτιστική εκδήλωση από την Εργατική Λέσχη Νέας Σμύρνης
Την Κυριακή 31 Μαρτίου η Χορωδία της Εργατικής Λέσχης Νέας Σμύρνης παρουσιάζει δεκαπέντε μελοποιημένα ποιήματα. Ποιήματα που πρώτα γράφτηκαν ως τέτοια κι ύστερα μελοποιήθηκαν. Η επιλογή δεν ήταν εύκολη, και σίγουρα δεν είναι αξιολογική. Ένα από τα κριτήρια ήταν η δυνατότητα να εκτελεστούν τα τραγούδια από τη χορωδία μας με τους περιορισμούς του διαθέσιμου χρόνου και της δυνατότητας εναρμόνισης. Με την ευκαιρία της εκδήλωσης αυτής σκεφτήκαμε να παρουσιάσουμε και ποιήματα σύγχρονων ποιητών που το έργο τους δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό. Φιλοξενούμε, έτσι, τον Γιώργο Ζιόβα, φίλο και συνεργάτη της Λέσχης μας, τη Νανά Ρουμπελάκη που είναι μέλος της χορωδίας μας και τον Θανάση Τσιριγώτη, γνωστό για την πολιτική και συνδικαλιστική του δράση στο ταξικό κίνημα. Θα έχετε τη χαρά να ακούσετε τους ίδιους να διαβάζουν τα ποιήματά τους, ώστε να αποδοθούν αυθεντικά.Ευχαριστούμε την βιολοντσελίστα Σεμέλη Κωστούρου και τον πιανίστα Άγγελο Σαμπάνη για τη συμμετοχή τους.
Η ποίηση γεννήθηκε μαζί με τη μουσική. Τα αρχαία ποιήματα τραγουδιόνταν. Το ίδιο ισχύει και για τα δημοτικά τραγούδια, γι’ αυτό και διασώθηκαν χωρίς να γραφτούν στο χαρτί. Δεν είναι τέχνη ιδιαίτερα προσιτή στο ευρύ κοινό. Στη μελοποίηση του έργου των ποιητών μας οφείλεται, εν πολλοίς, η εξοικείωση με αυτό. Ελάχιστοι θυμούνται το «Λευτεριά για λίγο πάψε να χτυπάς με το σπαθί», ενώ όλοι γνωρίζουν το «Σε γνωρίζω από την κόψη του σπαθιού την τρομερή». Πόσοι θα ήξεραν τον Καββαδία αν δεν τον είχαν μελοποιήσει η Μαρίζα Κωχ και ο Θάνος Μικρούτσικος; Το «Άξιον εστί» ήταν ήδη γνωστότατο προτού βραβευτεί ο Ελύτης με το βραβείο Νόμπελ.Παρά τις, δίκαιες συχνά, αντιρρήσεις πολλών, η μελοποίηση ποιημάτων που δεν γράφτηκαν για να γίνουν τραγούδια έχει προσφέρει πολλά στην ποίηση. Αυτή με τη σειρά της έχει προσφέρει έμπνευση σε μουσικούς, κι όταν αυτή είναι πηγαία, το αποτέλεσμα του παντρέματος είναι συναρπαστικό. Ανήκει στους μουσικολόγους και στους μελετητές των ποιητών η αποτίμηση του βαθμού επιτυχίας αυτού του «γάμου». Σε μας ανήκει το δικαίωμα να τραγουδάμε ή απλώς να απολαμβάνουμε το αποτέλεσμα.
Σχόλια